21 nap a változás jegyében

21 nap – alig egy hónap, és mégis csodákat lehet vele elérni. Mindössze ennyi kell, hogy a szokásaidon változtatni tudj – állítják a szakemberek. Számos oka lehet annak, hogy nem sikerül még egy ilyen egyszerűnek tűnő vállalkozás sem.

Kezdjük az alapoknál, melyhez Brian Tracy cikkét vettem alapul.

7 szokás, mely segíteni fog abban, hogy új szokást tudj kialakítani magadnak:

1. Hozd meg a döntést, azaz határozd el magad, de tényleg.
Valóban akarod? Magadért teszed, vagy mások várják el tőled? Ha már a döntésed megvan, akkor tegyél is érte, hogy megvalósulhasson! Minden reggel 6-kor akarsz kelni, hogy jusson idő sportra? Állítsd be az órát 6-ra!

2. Nincs kifogás, nincs kivétel, nincs lazítás
Elég csak egyetlen nap, hogy engedményt tegyél magadnak, és máris borult az egész, mert ha egyszer kivételt tettél, miért ne tennéd meg máskor is?

3. Mondd el másoknak is, hogy új szokást gyakorolsz!
Brian szerint ezzel még jobban leköteleződsz a viselkedésed iránt, hisz ott lesz a “nyomás” -a többiek figyelnek, vajon van-e annyi kitartásod és akaraterőd, hogy végigcsináld.

Ez egy vitatott pont – és nem feltétlenül értek egyet Briannel. Ugyanis vannak olyanok, akik mindig valami újba kezdenek, lelkesen belevágnak, el is újságolják mindenkinek, de aztán felhagynak vele, és ez egyáltalán nem zavarja őket, mert mindent meg tudnak magyarázni, hogy nekik az miért jó. A néhai Morning Show Rákóczi Ferije egy egész ország füle hallatára szokott le a dohányzásról azzal a jelszóval, hogy egészséges akar lenni és az milyen jó, majd vallotta be töredelmesen, hogy mégis visszaesett, mert esendő, és mert amúgy nagyon szeret dohányozni stb.

A másik végletet azok képviselik, akik olyan mértékű önbizalomhiányban szenvednek, hogy maguk is kételkednek abban, hogy sikerül véghezvinniük a tettüket, ráadásul nagyon is adnak környezetük véleményére, így félő, hogy egyáltalán nem jutnak el arra a szintre, hogy megosszák bárkivel is tervüket, vagy új szokásukat, mert legbelül rettegnek a kudarctól és mások vélt vagy valós megvetésétől.

Én azt gondolom, ha van olyasvalaki, akiben megbízol, akinek a támogatására számíthatsz neki bátran elmondhatod mire készülsz, megoszthatod miért szeretnéd a változást, milyen aggályaid vagy félelmeid vannak, és kérd a támogatását, segítségét. Például ha úgy érzed lazítanál – emlékeztessen a célodra, vagy amikor feladnád, biztasson, hogy meg tudod csinálni. A többieknek elég akkor elújságolnod az új szokásod, amikor már olyan természetes és magától értetődő, mint a reggeli fogmosás.

4. Vizualizáld az új szokásod
Képzeld el magad, hogy már az új szokásod szerint élsz, legyen az bármi is. Az agy nem tud különbséget tenni a valóság és az elképzelt valóság között, azaz minél többször elképelsz valamit, annál gyorsabban épül be a tudatalattidba és válik automatikussá az új szokásod.

5. Beszélj az új szokásodról kijelentő módban, mint ami már most megtörtént.
Sokan nem hisznek abban, hogy ha valamit kitartóan mondogatnak maguknak, akkor az valóra válik. Pedig így van, csak ki kell próbálni. A reggeli tornára visszatérve tehát mond magadnak: reggel 6-kor felkelek és tornázom. Ha ezzel a gondolattal fekszel le, másnap könnyebben fogsz ébredni.

6. Légy makacs az elhatározásodban!
Addig gyakorold az új szokást amíg az okoz kényelmetlenséget és lelkiismeret-furdalást, ha nem az új szokásod szerint cselekszel. Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy lehet, hogy számodra a 21 nap nem elég, mert lazán kibírod, úgy tekintesz rá, mint egy projektre, amit a végén kipipálhatsz és elkönyvelheted magadnak, hogy hurrá, kibírtál 21 napot tészta nélkül, de aztán a 22. napon befalsz egy családi pizzát.

7. Jutalmazd meg magad!
Fontos, hogy minden egyes nap, amikor sikerült az új szokást végrehajtanod, ünnepeld meg magad, legalább egy ön-vállveregetéssel! Igen, megcsináltam, ma is képes voltam változtatni, még ha nehéz is volt. A sikerélményből erőt meríthetsz azokon a napokon, amikor nehezedre esik betartanod az új szokásod.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük