5 tipp az önbecsülés növelésére

Manapság mindenki számára nyilvánvaló, hogy sem a magánéletben, sem a munka világában nem tudunk komoly sikereket elérni önbizalom, önbecsülés nélkül. Sajnos az emberek többsége nem úgy nő fel, hogy ezt hozza magával a családból, és az iskola sem jeleskedik abban, hogy erősítse az önbecsülésünket. A jó hír viszont az, hogy nagyon is sokat tehetünk azért, hogy fejlesszük, erősítsük magunkat ezen a téren.

Íme 5 tipp, ami segíthet abban, hogy jobb viszonyba kerüljünk önmagunkkal.

 

1. Döntsd el, kinek a véleménye számít!

Akinek alacsony az önbecsülése, rendszerint sokat gyötrődik azon, mit gondolnak róla mások, és mindent elkövet, hogy megfeleljen a “fontos mások” követelményeinek. Csakhogy miközben ezt teszi, szép lassan becsavarodik, mert annyiféle – gyakran egymásnak ellentmondó – igénynek kellene megfelelnie, hogy eközben szétforgácsolódik az élete. És szép lassan elsikkadnak a saját igényei. Éppen ezért érdemes végiggondolni, hogy ki az a 2-3 valóban fontos személy, akinek számít a véleménye, és csak arra koncentrálni. A többi nem számít! Hidd el, hogy egyáltalán nem számít, hogy mások mit gondolnak rólad! Talán segít az a gondolat is, hogy akinek a véleményétől annyira rettegsz, az talán éppen amiatt szorong, hogy te mit gondolsz róla…

 

2. Ne másokhoz hasonlítsd magad!

Hatásosan rombolja az önbecsülésünket, amikor – nálunk sikeresebb – másokhoz hasonlítjuk magunkat. A fejünkben ilyenkor ott fecseg egy hang: “Nézd meg, mennyire lemaradtál! Neki már családja, gyerekei vannak, te még szingli vagy! Nézd, ő már csoportvezető, te pedig egy szerencsétlen kis beosztott!” Amíg ez zajlik a fejünkben, garantáltan rosszul érezzük magunkat, mert mindig egy rakás szerencsétlenségnek látjuk majd magunkat. Mi lenne, ha inkább saját korábbi verziódhoz hasonlítanád magadat? Például megvizsgálhatnád, hogy a tíz évvel korábbi önmagadhoz képest hol tartasz most. Mennyit fejlődtél? Milyen fontos tapasztalatokkal gazdagodtál? Esetleg büszke lehetsz arra is, hogy a hátrányos, sebzettségekkel teli gyerekkorodhoz képest milyen messzire jutottál.

 

3. Leplezd le a belső kritikusodat!

Mindannyiunkban lakik egy belső kritikus, aki észrevétlenül sutyorog a fülünkbe: “De béna vagy! Ronda vagy, persze, hogy nem kellesz senkinek! Kövér disznó vagy!” Most őszintén: eltűrnéd, hogy valaki ezt mondja a gyerekednek, a legjobb barátodnak vagy a szerelmednek? Nem vágnád képen az illetőt? Akkor te magad miért beszélsz így magaddal? Nem érdemled meg ugyanazt a tiszteletteljes beszédet, mint a szeretteid? Ha te így bánsz magaddal, miért várod el, hogy mások nagyobb tisztelettel bánjanak veled? Kezdd el módszeresen leleplezni a belső kritikusodat, és a tiszteletlen belső beszédet próbáld kedvesre, gyengédre cserélni!

 

4. Halld meg, ha megdicsérnek!

Akinek alacsony az önbecsülése, nagyon vágyik az elismerésre, de egyáltalán nem, vagy csak ritkán hallja meg. Tulajdonképpen dicséret-süket. Ha megdicsérsz egy alacsony önbecsüléssel bíró embert, hogy milyen csinos, ezer százalék, hogy elmondja, hogy ezt a göncöt ezer éve vette egy turkálóban, és már épp ki akarta dobni. Figyeld meg, hogyan reagálsz, amikor megdicsérnek. Te mit mondasz? Első lépésként tanuld meg ezt a mondatot: “Köszönöm a dicséretet! Nagyon jólesik.” Második lépésként érdemes egy darab papírra felírni a dicsérő mondatot, és eltenni egy kis dobozba. Ezzel arra trenírozod magadat, hogy megtanulod meghallani a kedves szavakat.

 

5. Ünnepeld meg a sikereidet!

Számtalan olyan sikeres, többdiplomás emberrel találkoztam, akik egyáltalán nem tartották magukat sikeresnek. Számukra egyértelmű volt az, hogy van három diplomájuk, vezető pozícióban dolgoznak. Szerintük ezt egyáltalán nem kunszt elérni, hiszen lám, nekik is sikerült. Ha te sem tartod sikernek mindazt, amit elértél, akkor gondold végig, hogy te miben vagy jó! Melyek azok a fontos célok, amelyeket eddig elértél? Írd le ezeket egy papírra! Amikor azt látod, hogy 15-20 olyan dolog sorakozik egymás alatt, amiben jó vagy, vagy olyan eredmény, amiért megdolgoztál, akkor az nem is olyan rossz. Talán magad is elhiszed, hogy vannak dolgok, amiket jól csinálsz, ugye?

Ha szeretnél komolyabban dolgozni az önbizalmad, önbecsülésed fejlesztésén, gyere el a Jóban lenni önmagaddal! című előadássorozatra!

Ha inkább egyénileg dolgoznál önmagad fejlesztésén, erre is van lehetőség egyéni coaching formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.