Az vagy, amit gondolsz magadról – Hogyan nézel magadra, ha hibázol?

Az előző bejegyzésben arról írtam, hogy hogyan határozhatja meg a gondolkodásmódunk az érzelmeinket, és milyen tipikus feltételezéseket és érzelmeket lehet összekapcsolni. Ebben a cikkben azzal szeretnék foglalkozni, hogy mit élünk át akkor, amikor valamit nem az elvárásoknak megfelelően teszünk. Megfigyelted már, hogy hányszor érzel bűntudatod egy nap folyamán? Mi játszódik le benned ilyenkor, hogyan gondolkodsz? Magadat hibáztatod vagy el tudod fogadni, ha valamit elrontottál?

ja Például indulatosan reagálunk egy kollégánk kérésére és emiatt rosszul érezzük magunkat. De az is előfordulhat, hogy egy saját magunkkal szemben állított elvárást nem tudunk teljesíteni és emiatt érzünk bűntudatot. Például megfogadtuk, hogy nem eszünk csokoládét este, mégis egy egész táblát befalunk és emiatt bűntudatunk van.

A szakemberek sokat tanulmányozták ezt a témát és megfigyelték, hogy a fent említett esetekben az emberek lényegében kétféle típusba sorolhatóak. Egyik részük egy ilyen helyzetben a cselekedetére, tettére koncentrál. Felismeri, hogy elrontott valamit, látja, hogy milyen körülmények vezettek ide és kész legközelebb jobban odafigyelni és változtatni. Az emberek másik része viszont önmagát hibáztatja, bűntudattal küzd, rossz embernek látja magát.

Forrás: Pixabay

Benned mi játszódik le, amikor a gyereked már sokadjára sem hallja meg, amit kérsz tőle és emiatt kijössz a sodrodból és kiabálsz vele? Önmagadat hibáztatod, hogy rossz, alkalmatlan szülő vagy és teljesen elkeseredsz, vagy képes vagy egy ilyen helyzetben reálisan értékelni a szituációt? „Most kijöttem a sodromból, mert sokat dolgoztam és feszült a légkör a munkahelyemen is, ezért nem tudtam megőrizni a türelmemet, legközelebb jobban odafigyelek erre”. A két viszonyulás között az a különbség, hogy az utóbbi esetben nem fognak elárasztani minket a negatív érzelmek, hanem nyitottak tudunk maradni a változásra. Az első esetben a saját személyünket, míg a második esetben a viselkedésünket ítéljük el. Az első hozzáállással az a probléma, hogy ha önmagunkat ostorozzuk, akkor elkeseredettségünkben könnyen elveszíthetjük a saját megoldóképességünkbe vetett hitünket, ez pedig még távolabb visz minket a megoldástól. A második esetben viszont nyitottak tudunk maradni a változásra és helyesen tudjuk megítélni a helyzetet és abban a saját szerepünket. Egyáltalán nem mindegy, hogy mit élünk át egy ilyen helyzetben, mert azt könnyen meg tudjuk tanulni, hogy hogyan változtassunk a viselkedésünkön, de sokkal nehezebb lehet, sőt inkább lehetetlen a teljes személyiségünk kicserélése.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy azok, akik a cselekedetükre koncentrálnak egy ilyen helyzetben, azok mások érzelmeit is könnyebben meg tudják érteni, vagyis empatikusabbak. Az adott események reális elemzése és a mások szükségeire való odafigyelés pedig alapvető összetevői a rezilienciának. Fontos megemlíteni, hogy a bűntudatnak van pozitív oldala is, működhet belső fékként, motiváló erőként, ami abban segít bennünket, hogy kijavítsuk azt, amit elrontottunk. Például egy veszekedés után segíthet egy kapcsolat helyreállításában.

Te hogyan reagálsz ilyen helyzetekben? Ennek a felismerése sokat segíthet, mert ha tudjuk, hogy milyen minta szerint gondolkodunk egy adott szituációban, akkor sokkal közelebb vagyunk a változáshoz is.

Tegyél egy próbát és figyeld meg magad egy héten keresztül!

Ha azt veszed észre, hogy az ilyen helyzetben elsősorban magadat hibáztatod, akkor nézd meg, hogy milyen egyéb körülmények és tényezők játszottak szerepet abban, ami ott és akkor történt? Próbálj meg így egy reálisabb képet kialakítani a szituációról. Kinek mi volt a szerepe, mennyiben volt ez Neked, a körülményeknek vagy másoknak köszönhető? Ha sikerül egy reálisabb képet kialakítanod a helyzetről és benne a Te szerepedről, az segíteni fog abban, hogy egy fejlődési, tanulási folyamatba tudd helyezni azt, ami Veled történt. Idézz fel olyan helyzeteket, amikor másképp tudtál reagálni hasonló szituációban. Mi segített akkor Neked ebben, mi volt más akkor, mint most? Ha sikerül ezt megtalálnod, akkor ezzel a saját erőforrásaidat is tudod mozgósítani, felfedezheted, hogy milyen képességek azok, amik segíthetnek Neked más módon reagálni hasonló szituációkban.

Legközelebb folytatom ugyanezt a témát és szeretnék bemutatni más gondolkodási mintákat is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.